Strona główna

UZALEŻNIENIA

 

UZALEŻNIENIE OD KOMPUTERA I INTERNETU W dobie rozwoju techniki, powszechnego i niekontrolowanego dostępu do mediów poważnym problemem społecznym staje się nałogowe korzystanie z nośników elektronicznych – telefonów, tabletów i komputerów. Jak wynika z raportu opublikowanego w lipcu 2012 r. przez CBOS wynika, że blisko 100 tys. Polaków może być uzależnionych od Internetu - zarówno osób dorosłych jak młodzieży i dzieci a 10% społeczeństwa może być zagrożonych uzależnieniem. Mimo tych faktów wciąż bagatelizujemy szkodliwość tego typu zachowań. Komputer, laptop, tablet stał się powszechnym prezentem np. z okazji pierwszej komunii, rozpoczęcia nauki w szkole czy dobrych wyników w nauce. Taka moda powoduje, że nasze dzieci już od najmłodszych lat uczą się niewłaściwego spędzania czasu przy komputerze, ze względu na brak kontroli rodziców. Młodym ludziom naturalnym sposobem wydaje się komunikowanie poprzez Internet, sieci społecznościowe czy za pomocą sms, zamiast porozumiewać się ze sobą bezpośrednio. Często zauważam, że gimnazjaliści wychodząc ze szkoły zajmują się swoimi telefonami lub tabletami a nie rozmawiają ze sobą, nawet jeśli idą razem. My dorośli często czujemy się bezradni ponieważ nie pomagają tłumaczenia, prośby, zakaz stosowania telefonów. Młodzież często mówi, że nie wyobraża sobie życia bez telefonu, komputera i Internetu. Tymczasem jak pokazuje życie nadmierne używanie mediów, nie jest tak niewinne jakby się mogło wydawać. W konsekwencji powoduje zaniedbanie ważnych aspektów życia co może zrujnować życie młodego człowieka i jego bliskich niemniej niż "tradycyjne" uzależnienia od alkoholu, leków czy narkotyków. Dorośli zdają sobie sprawę, że gry komputerowe i Internet są jedną z najbardziej wciągających aktywności i stanowią dużą część tożsamości, i kultury młodych ludzi, i nie jest możliwe całkowite odcięcie od mediów.
Co powinno zaniepokoić nastolatków i rodziców, jakie sygnały ostrzegawcze i specyficzne zachowania mogą wskazywać na zachowanie problemowe:
- coraz dłuższe przebywanie przy komputerze,
- siadanie do komputera aby poprawić sobie humor /kiedy jestem zły, smutny/
- czeste myslenie o graniu /po przebudzeniu, w szkole, sny/
- pogarszanie się wyników w szkole,
- kłamstwa, niezrealizowane obietnice,
- zapominanie o obowiązkach, jedzeniu, upływającym czasie podczas grania,
- porzucenie dotychczasowych zainteresowań
- agresja, silna irytacja, kiedy nie mogą korzystać z komputera,
- zaburzenia snu, koncentracji uwagi, nadpobudliwość.
Rodzice często nie są świadomi istnienia problemu – nie wiedzą też jak pomóc dziecku. Proponowane przez nich sposoby uregulowania korzystania z mediów, najczęściej są odrzucane przez nastolatków a brak orientacji co jest normą, utrudnia ustalenie granic korzystania z komputera. Rodzice powinni zrozumieć jak ważna w rozwoju dziecka jest realizacja jego potrzeb, zainteresowań, osiągniecie sukcesu i satysfakcji z tego co robi.
Jakie są podstawowe zasady bezpiecznego korzystania z komputera, w jaki sposób próbować pomóc dziecku, jak reagować na jego potrzeby, czego nie robić, gdzie szukać pomocy jeśli wszystkie sposoby zawiodą.
- małe dziecko nie powinno mieć komputera w swoim pokoju
- rodzic powinien kontrolować aktywność i czas spędzany przy komputerze
- wspólne (rodzic i dziecko) korzystanie z komputera np. serfując, czytając informacje
- rozmawiać o tym co dziecko robiło w sieci
- jak najwięcej czasu spędzać wspólnie z dzieckiem i rozmawiać
- nie wywoływać konfliktów, nie obrażać, nie poniżać
Dziecko należy nauczyć korzystania z komputera podobnie jak innych potrzebnych czynności w życiu.